JellyPages.com

Pages

Thursday, June 30, 2011

Company Melayu Vs Company bangsa Lain

memandangkan saya dah habis blaja dengan jayanya,maka saya pun pergilah temuduga2 di beberapa syarikat

Situasi 1:syarikat China

interviewer:okay.introduce yourself briefly
me:bla..bla..bla...
interviwer:what is your expected salary?
Me:RM1800 but it depends to your company to rate myself based on the job requirement and experience.
interviewer:okay.we agree with that.

Situasi 2:syarikat melayu

interviewer:kenalkan diri awak
me:bla..bla..bal...
Interviewer:rate gaji yang awak nak?
me:RM1800 tetapi ia bergantung kepada skop kerja dan pengalaman saya.
interviewer:1800?banyaknya.kami demand 1200 je
me:hmm.okay..kalau macam tue,apa skop kerja saya nanti
interviewer:sume kerja awak kena buat,pergi bank,siapkan penyata kewangan,kerja2 am pejabat dan ,macam2 lagi.

tengok:berbezakan co melayu dan china.bukan saya nak kutuk company melayu.tetapi dah terbukti..kerja suh kita buat bnyk,tapi bayar ciput.Company sikit punya besar.Ye,memang kami xde pengalaman.tapi demand salary for degree fresh graduate sekarang RM2000.if RM1500 and above it will be considered la..tapi kalau dah macam tue..baik tak payah.






No comments: